echtTOIR

in Usability, UX

3 tips om je usability te verbeteren


Iris van de Ven

15 november 2018

Natuurlijk willen we allemaal dat onze producten zo makkelijk en eenvoudig mogelijk in gebruik zijn. Je wilt het liefst dat je gebruikers zo min mogelijk moeite hoeven te doen om jouw product te bedienen. Dit geldt niet alleen voor websites, maar ook voor applicaties, programma’s en zelfs voor fysieke producten zoals een tv. Usability is ontzettend belangrijk voor een prettige gebruikerservaring, maar hoe pas je dat toe op jouw product? Wij geven je 3 tips.

Wat is usability precies?

Usability wordt wel eens verward met het begrip UX (User Experience). In principe is dat niet zo vreemd. Usability is namelijk wel een belangrijk deel van UX, echter is UX veel breder. Het begrip usability bestaat uit een aantal factoren, namelijk: intuïtief design, leergemak, efficiëntie, gedenkwaardigheid, error-frequentie, ernst van de errors en subjectieve voldoening. Om het samen te vatten in één woord: ‘gebruiksgemak’.

Tip 1: Meer clicks

Een fout die men regelmatig maakt, is dat men probeert om de gebruiker zijn doel te laten bereiken met zo min mogelijk clicks. De reden daarvoor is dat men denkt dat de gebruiker zo min mogelijk moeite wil doen. Dat is natuurlijk waar, maar minder clicks is niet altijd de juiste oplossing. Daardoor worden andere belangrijke factoren vergeten, zoals de efficiëntie ofwel de tijd die per taak besteed wordt. Wanneer je gebruiker bijvoorbeeld op zoek is naar blauwe glitterlaarzen, kun je hem 100 producten laten zien waar de glitterlaarzen tussen staan waardoor de gebruiker maar één keer hoeft te klikken. Je kunt je voorstellen dat dat juist lastiger is dan het instellen van filters om uiteindelijk tot 10 producten te komen. Dat is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar het maakt duidelijk dat het niet erg is om de gebruiker een aantal keren te laten klikken om bijvoorbeeld filters in te stellen. Daardoor kan de gebruiker zo makkelijk en snel mogelijk het gewenste product te vinden. 

Tip 2: Minder opties

Deze tip sluit perfect aan op de vorige tip. Mensen hebben regelmatig te maken met lichte keuzestress wanneer ze te veel opties voorgeschoteld krijgen. Stel: je belandt op een website met 10 menu items bijvoorbeeld: home, over ons, contact en nog 7 andere opties. Je bent op zoek naar het antwoord op één specifieke vraag en weet niet onder welk item het antwoord te vinden is. Het wordt lastig om alle opties te overwegen en de gebruikers zijn bang om een verkeerde keuze te maken. De efficiëntie daalt omdat de gebruiker een langere tijd nodig heeft om een juiste keuze te maken. Om dit te voorkomen gaat de gebruiker op een andere manier op zoek naar een antwoord op zijn vraag, maar dan op een andere website. Zorg er daarom voor dat je zo min mogelijk opties aanbiedt, waardoor gebruikers makkelijk een keuze kunnen maken. Het is beter om je gebruiker een aantal keer een keuze te laten maken uit een klein aantal opties, dan de gebruiker één keer te laten kiezen uit veel opties.

Tip 3: Flexibiliteit

Vorige tip geeft aan dat de gebruikers wel eens moeite hebben om de juiste keuze te maken. Iedereen maakt fouten, maar deze fouten moeten ook weer makkelijk op te lossen zijn door de gebruiker. Stel je voor dat je op zoek bent naar de blauwe glitterlaarzen. Je komt op een webshop die allerlei soorten kleding verkoopt: broeken, shirts, jassen, schoenen enzovoorts. Deze opties worden weergegeven en je wilt op de optie schoenen klikken omdat je verwacht dat de laarzen daar te vinden zijn. Echter maak je een fout en klik je per ongeluk op de optie daarnaast, de jassen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling en je probeert eenvoudig een nieuwe weg te vinden naar de schoenen. Echter, het keuzemenu is verdwenen en heeft zich vervangen door ontelbare jassen. Je klikt op de terug-knop maar belandt weer in de zoekmachine Google (helaas zitten sommige websites zo in elkaar). Je kunt je voorstellen dat dit ervoor zorgt dat je gebruikers je website verlaten en je website zullen mijden in de toekomst. Zorg ervoor dat de gebruiker altijd zijn fout kan herstellen, door bijvoorbeeld een kruimelpad of een keuzemenu die altijd geraadpleegd kan worden.

Betere usability

Bovenstaande tips helpen je op weg om de usability van je website te verbeteren. Dit draagt weer bij aan een betere User Experience, waardoor je gebruikers je website graag zullen gebruiken. Benieuwd hoe we de gebruikerservaring van jouw website kunnen verbeteren? Neem contact met ons op of vraag een gratis analyse aan!

Graag een keer sparren?