echtTOIR

in SEO, Webdevelopment

3 Tips voor zoekmachine optimalisatie


Tom Stouthart

22 oktober 2018

Meer bezoekers dankzij een hoge positie in de Google zoekresultaten; natuurlijk is zoekmachine optimalisatie (ofwel SEO) belangrijk voor het succes van jouw website. De vraag is echter: wat zorgt ervoor dat een website hoger geplaatst wordt in Google dan de concurrerende websites? Wij geven je drie tips om beter gevonden te worden en meer bezoekers te krijgen.

Tip 1: Backlinks

Wanneer een andere website een link plaatst naar jouw website, dan spreken we van een backlink. Backlinks hebben veel invloed op de Google ranking van een website en zijn dus belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie. Wanneer een website veel verwijzingen heeft van andere websites is dat een goed teken. Google denkt dan: ‘Hé, naar deze website wordt vaak verwezen, dit móet interessant zijn.’ Er zit echter één voorwaarde aan de links die naar je pagina verwijzen: het moeten follow-links zijn. Follow links zijn links die invloed hebben op de Google ranking van de pagina waarnaar gelinkt wordt. Een no-follow link heeft anderzijds helemaal geen invloed op de ranking van de pagina. Of de link een no-follow link moet zijn of niet is in de code van de link aan te geven. Hoe meer follow-links, hoe hoger je tevoorschijn komt.

Tip 2: <H1> tags

Google is op zoek naar allerlei manieren om de inhoud van jouw website te begrijpen. De belangrijke informatie die Google vindt wordt gebruikt om jouw website te laten verschijnen bij de juiste zoekwoorden. Waar veel op gelet wordt zijn de <H1> tags. Dit kun je zien als de titel van iedere pagina, net zoals ieder boek een titel heeft. Deze tags zijn in de code aan te duiden. Het is dus belangrijk dat iedere pagina één <h1> tag heeft (niet meer want dat is weer slecht voor de SEO), waarin kort omschreven staat waar de pagina over gaat. Een goede manier om Google te laten weten wanneer hij deze pagina tevoorschijn moet toveren.

Tip 3: Meta description

Wanneer er een resultaat getoond wordt in Google zie je eerst een grote blauwe link. Omdat de link zelf erg kort en beknopt is, is het vaak niet duidelijk waar de pagina over gaat. Om duidelijk te maken waar de pagina over gaat, wordt er een beschrijving van de pagina weergegeven onder deze link. De meta description is het stukje waar je deze tekst in plaatst. De beschrijving zorgt ervoor dat niet alleen de gebruiker weet waar de pagina over gaat, maar ook Google haalt hier informatie uit zodat de juiste zoekopdrachten gekoppeld worden aan de juiste pagina’s. Je slaat dus twee vliegen in één klap!

Boost je zoekmachine optimalisatie

Deze drie tips zullen je helpen om de zoekresultaten een kleine boost geven, maar er zijn natuurlijk nog ontzettend veel andere manieren om je website beter vindbaar te maken. Het algoritme van Google is gocompliceerd, en wordt regelmatig uitgebereid om de juiste zoekresultaten te tonen voor de juiste personen. Het is daarom belangrijk om de SEO veel aandacht te geven en te zorgen dat je website zo ‘future proof’ mogelijk wordt gebouwd.

Graag een keer sparren?