echtTOIR

in Conversie, UX, Webshop

Conversie optimalisatie


Iris van de Ven

8 november 2018

Jouw website heeft een bepaald doel. Je wilt er direct of indirect inkomsten mee genereren. Wanneer je website veel bezoekers krijgt, wil je natuurlijk dat zo veel mogelijk bezoekers resulteren in een conversie, zoals het doen van een aankoop. De vraag is echter: hoe wordt jouw conversieratio zo hoog mogelijk?

Wat is conversie

We spreken van conversie wanneer een website bezoeker daadwerkelijk één van je doelen bereikt. Je bezoeker doet bijvoorbeeld een aankoop, vult het contactformulier in of downloadt een e-book. Wanneer we het hebben over conversieratio, gaat het om het percentage conversies op het aantal bezoekers. Bijvoorbeeld: wanneer je 100 bezoekers hebt, waarvan 3 bezoekers een aankoop doen, dan is de conversieratio 3%. De gemiddelde conversieratio schommelt tussen 3 en 4 procent. Let wel: het gemiddelde verschilt weer per branche.

Conversie verhogen

Je wil natuurlijk het maximale uit je website halen. Misschien heb je je website laten bouwen of heb je je website zelf gebouwd, maar is er nog nooit gekeken of je website wel goed presteert. Door de volgende punten toe te passen kun je je conversie een boost geven.

Betrouwbaar

Grote kans dat jouw website concurrentie kent. De bezoeker van jouw website heeft dus niet alleen keuze uit jouw aanbod, maar ook uit het aanbod van je concurrent. Om deze reden is het belangrijk om duidelijk te maken dat jouw website betrouwbaar is. Naast de producten of diensten die je website biedt, is dit namelijk een manier om een streepje voor te krijgen bij de bezoeker. Het menselijke contact bij een website is afwezig, maar je bezoekers zullen altijd op zoek zijn naar een betrouwbare oplossing. Om de bezoeker het gevoel te geven dat je website betrouwbaar is kun je bijvoorbeeld beloftes maken, bijvoorbeeld dat er binnen 24 uur geleverd wordt, of dat gratis retourneren mogelijk is. Naast beloftes kunnen reviews ervoor zorgen dat de gebruiker je website vertrouwt, mits de reviews positief zijn natuurlijk. Meer vertrouwen betekent meer conversie.

Oranje buttons

Knoppen met een call to action (CTA) zullen op moeten vallen tussen alle andere elementen op je website. Rood is een erg opvallende signaalkleur, echter heeft de mens een negatieve connotatie bij deze kleur. Het is een kleur van gevaar, en wordt daarom vaak gemeden. Een kleur die wel opvalt maar geen negatieve connotatie heeft, is de kleur oranje. Deze kleur wordt daarom vaak gebruikt om knoppen op te laten vallen. Wanneer je website helemaal oranje is werkt dat natuurlijk niet. Dan zal er juist voor een andere kleur gekozen moeten worden die weer opvalt binnen de oranje website. Al met al: zorg ervoor dat je CTA buttons goed opvallen zodat ze de aandacht trekken van de gebruikers.

CTA tekst

Om voor de bezoeker duidelijk te maken wat er gebeurt wanneer er op een knop geklikt wordt, is het belangrijk dat de tekst van de knop juist is. Om maar even een eenvoudig voorbeeld te noemen: soms zie je nog wel eens dat er onder een contactformulier een knop met ‘Submit’ geplaatst is. In zo’n geval is het beter om de tekst ‘Verzenden’ te kiezen. De knop moet duidelijk aangeven wat de functie ervan is zodat de gebruikers weten wat ze kunnen verwachten.

A/B testen

Bovenstaande tips zijn redelijk universeel, maar iedere website is natuurlijk anders. Iedere site heeft een eigen doel, stijl of doelgroep waardoor het optimaliseren van de website vrij ingewikkeld kan zijn. Om de juiste aanpassingen te maken voor jouw specifieke website kun je bijvoorbeeld hypotheses testen. Heb je bijvoorbeeld het idee dat je homepage een andere afbeelding nodig heeft om ervoor te zorgen dat bezoekers langer op je pagina blijven, dan kun je ervoor kiezen om een A/B test uit te laten voeren. Je kunt op die manier een A-variant en een B-variant van je website online zetten met verschillende afbeeldingen. Middels A/B tests kunnen resultaten van verschillende versies makkelijk met elkaar vergeleken worden. Zijn de resultaten van één van deze versies significant beter? Dan is het tijd om deze variant als standaard te stellen waardoor je website beter zal scoren en de conversie zal verhogen.

Betere resultaten

Hopelijk helpen bovenstaande tips je om jouw website betere resultaten te laten behalen. Er zijn natuurlijk ontzettend veel manieren om jouw website te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan laadsnelheid, schaalbaarheid of gebruiksvriendelijkheid en meer. Ben je benieuwd naar mogelijkheden om jouw specifieke website te optimaliseren en een betere conversie te behalen? Wij helpen je natuurlijk graag verder zodat jouw website nog betere resultaten behaalt.

Graag een keer sparren?