echtTOIR

in SEO

Wat is SEO?


Iris van de Ven

20 december 2018

SEO is een begrip dat je steeds vaker tegenkomt. Het is een populaire manier om veel bezoekers naar je website te krijgen. Waar advertenties je handenvol geld kunnen kosten om prominent in Google te staan, kan SEO ervoor zorgen dat je met de juiste opbouw al een heel eind komt. Men weet ondertussen dat SEO belangrijk is voor meer bezoekers op je website, maar wat is SEO?

Wat doet SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Dankzij goede SEO wordt je website hoger getoond in Google. Wanneer je hoger staat betekent dat méér clicks, omdat men vaak kiest voor de eerste optie. Maar hoe werkt het nou precies?

Algoritme

Google indexeert websites, waardoor Google van iedere pagina weet waar deze over gaat. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de titel van de pagina, de beschrijving en de inhoud. In dit proces is het belangrijk dat Google ziet welk stukje van de pagina de titel betreft, welk stukje de beschrijving is, wat de navigatiebalk is etc. Dat staat allemaal in de code van de website aangegeven waardoor Google de inhoud van die elementen kan rangschikken op relevantie. De titel zegt namelijk veel over de inhoud van de pagina, net als bij een boek. Wanneer Google weet wat de pagina inhoudt, hoe relevant deze is, wat de autoriteit ervan is en of de techniek erachter goed is, gaat de pagina naar een soort digitale archiefkast. Google weet dan precies bij welke zoekwoorden welke pagina’s passen. Zo krijgt de gebruiker altijd de meest relevante opties.

Continue verandering

Vroeger werkte het algoritme van Google heel anders. Google lette toentertijd veel minder op relevantie of nut van websites, maar wel op de steekwoorden in de beschrijving. Als er veel gezocht werd op het woord ‘auto’ of ‘voetbal’, dan was het mogelijk om die steekwoorden toe te voegen aan de beschrijving van je website, zonder dat de inhoud van je pagina daarover ging. Op die manier werd een pagina veel vaker getoond, zonder dat de inhoud relevant was. Nu is dat anders, omdat Google alleen de zoekresultaten weergeeft waar de gebruiker wat aan heeft. Google verbetert dus continu dit zoekalgoritme. Gebruiksvriendelijkheid van de pagina, schaalbaarheid voor mobiel en links van andere pagina’s die naar de website verwijzen (backlinks) zijn momenteel veel belangrijker dan de keywords van vroeger.

SEO of SEA?

Veel bedrijven kiezen voor SEA (search engine advertising) waarbij je in principe adverteert op Google. Je betaalt dan per klik een bepaald bedrag, afhankelijk van de populariteit van de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Middels SEA kom je al snel bovenaan in Google. Wel vergt dat veel onderhoud om het geld zo goed mogelijk te besteden. Het is dus een vrij dure methode die maar voor een bepaalde duur is. Daarbij zijn er gebruikers die de advertenties expres overslaan omdat deze vaak wat minder relevante informatie verstrekken. SEO is daarentegen duurzamer. Wanneer de code van je website clean is en iedere nieuwe pagina geoptimaliseerd wordt op SEO, is het een voordelige manier om bezoekers binnen te halen.

Resultaat behalen

Het succes van een website is mede afhankelijk van het aantal bezoekers dat de website krijgt. Betere SEO betekent meer en hogere resultaten in Google. Om je op weg te helpen met de optimalisatie van je website, kun je hier een aantal tips vinden. Heb je vragen of ben je benieuwd wat wij voor de resultaten van jouw website kunnen betekenen, dan helpen we je graag verder!

Graag een keer sparren?