echtTOIR

in UX, Webshop

Zo wordt jouw webshop een succes


Iris van de Ven

21 oktober 2018

De webshops schieten als paddestoelen de grond uit, wat zorgt voor een ontzettend grote competitie. Het gevolg hiervan is dat veel van deze webshops de digitale deuren moeten sluiten dankzij de grote concurrentie. Al is de prijs nog zo goed, en de service is om te dromen, de webshop mistte net dát om de concurrent te verslaan: online kwaliteit.

Niet meer om de hoek

Het verschil tussen fysieke winkels en webshops is dat de bezoekers van de webwinkels de webshop met honderden, dan wel duizenden tegelijk kunnen bezoeken. Het kost je bezoekers maar één zoekactie en een druk op de knop om in jouw winkel te belanden. Op het moment dat ze je winkel binnenkomen begint de gebruiker al rond te kijken: is dit waar ik naar zoek? Spreekt deze pagina mij aan? Waar is het product dat ik zoek? En poef; jouw bezoeker is weer terug naar waar hij vandaan kwam, op zoek naar een soortgelijke website die hem eenvoudig biedt waar hij naar zoekt. Het vinden van een passende webshop heeft namelijk niet alleen te maken met de kwaliteit die de webshop biedt, maar ook met vertrouwen, emotie, gemak en alle andere dingen die consumenten zoals jij ervaarden in de vroegere fysieke winkels. Het verschil is echter dat de concurrent niet meer om de hoek zit. Nee, de concurrent is maar één klik van ze verwijderd; een kleine moeite voor een beter gevoel.

Speld in de hooiberg

Voordat de bezoekers op jouw webshop terechtkomen, krijgen ze vele opties die leiden naar dát product waar ze naar op zoek zijn. Honderden Google-resultaten worden op ze afgevuurd, en je potentiële klant doet precies wat je verwacht: Ze begint bij de éérste link waarvan de beschrijving overeenkomt met haar wensen. Wanneer deze pagina niet voldoet aan haar verwachtingen keert ze weer terug naar de zoekresultaten om zo de volgende link aan te klikken. Opnieuw en opnieuw totdat ze de website gevonden heeft die haar perfect van dienst kan zijn. Natuurlijk wil iedere webshop zo hoog mogelijk scoren in de Google-resultaten, maar velen laten hier steken liggen. Maak daar gebruik van en zorg ervoor dat de bezoeker je zo makkelijk mogelijk vindt. In combinatie met een goede gebruikerservaring zodat ze ook op je webshop blíjven, is dat al een ontzettend grote winst.

Handleiding?!

De gebruiker is beland op een plaats waar hij nog nooit is geweest: jouw webshop. Alles is nieuw en je klant wil zo snel mogelijk vinden waar hij naar zoekt. Hij klikt op alles waarvan hij verwacht dat het hem dichter bij zijn doel gaat brengen. Is hij er niet na de grote inspanning van twee kliks? De moed van de bezoeker zakt in zijn schoenen en hij heeft geen zin om nog uren op je website te zoeken. Hij verlaat je website en gaat voor een makkelijkere oplossing. Om je gebruiker zo snel mogelijk te geven waar hij naar zoekt zal hij moeten weten waar hij is beland. Het internet is als een soort portaal. Je klikt op een link, en je moet oriënteren waar je bent om je verdere route uit te stippelen. Stel je voor dat je plotseling naar een groot warenhuis geteleporteerd wordt tussen tientallen gangen van producten, maar je zoekt naar dát ene product. Wat doe je dan? Je kijkt of je een punt van herkenning kunt vinden en baant je meest logische weg naar jouw doel. Zorg ervoor dat je webshop een duidelijk overzicht heeft met logische stappen, het liefst ook een zoekfunctie om je gebruiker de weg te wijzen. Wanneer je kunt teleporteren ben je namelijk zo weer op een plek die je beter begrijpt.

Graag een keer sparren?